Omega-3-Fettsäuren und ihre Bedeutung bei der CED-Therapie

Zahlreiche klinische Studien* belegen es: Omega-3-Fettsäuren bilden im Körper eine Gruppe von Prostaglandinen und Leukotrienen, die eindeutig entzündungshemmend sind. Leider kommen sie in der Nahrung eher selten vor. Die häufigeren Omega-6-Fettsäuren gelten hingegen als schmerz- und entzündungsfördernd – sie können sich negativ auf im Organismus vorhandene Entzündungsherde auswirken.

Die mehrfach ungesättigten Omega-3-Fettsäuren α-Linolensäure (ALA), Docosahexaensäure (DHA) und Eicosapentaensäure (EPA) wirken modulierend auf die Funktion verschiedenster Zellen. In Untersuchungen am Menschen wurde ihre positive Wirkung auf Entzündungsmediatoren nachgewiesen. Hingegen wird ein hohes Omega-6- zu Omega-3-Verhältnis immer wieder mit entzündlichen Vorgängen in Verbindung gebracht.


* „In einer Reihe von klinischen Untersuchungen ergab sich, dass die Gesamt-situation bei Morbus Crohn und Colitis ulcerosa unter der Gabe von Omega-3-Fettsäuren ausgeprägt verbessert wird. Die LTB4-Werte sanken zum Teil signifikant, und die Dosis der Basistherapeutika wie Sulfasalazin und Glukokortikoide konnte deutlich reduziert werden (…).“ S-D. Müller-Nothmann, aus: Chronisch entzündliche Darmerkrankungen“ 2. Auflage 2006, Hirzel Verlag, Seite 230f.

„Supplementation with n-3 PUFA improves biochemical, ultrasonographic and haemodynamic features of liver steatosis. Our study supports the efficacy of n-3 PUFA as a new therapeutic approach in the treatment of NAFLD.“ Capanni M, Callela F, Biagini MR, Genise S, Raimondi L, Bedogni G, Svegliati-Baroni G, Sofi F, Milani S, Abbate R, Surrenti C, Casni A. Prolonged n-3 Polyunsaturated fatty acid supplementation ameliorates hepatic steaosis in patients with non-alcoholic fatty liver disease. Aliment Pharmacol Ther. 2006 Apr 15; 23(8):1143-51

„An antiinflammatory effect of n-3 fatty acids is supported by the beneficial effect of n-3 fatty acid supplementation in patients affected by diseases characterized by active inflammation, such as rheumatoid arthritis and Crohn’s disease.“ L. Ferruci, A. Cherubini, S. Bandinelli, A. Corsi, F. Lauretani, A. Martin, C. Andrews-Lacueva, U. Senin, J. M. Guralnik. Relationship of Plasma Polyunsaturated Fatty Acids to Circulating Inflammatory Markers. The Journal of Endocrinology & Metabolism 91(2):439-446. 2006

„Animal experiments and clinical intervention studies indicate that omega-3 fatty acids have antiinflammatory effects and, therefore, might be useful in the management of inflammatory and autoimmune diseases. Coronary heart diseases, major depression, aging and cancer are characterized by an increased level of interleukin-1 (IL-1), a proinflammatory cytokine. Similary arthritis, Crohn’s Disease, ulcerative colitis and lupus erythematosis are autoimmune diseases characterized by a level of IL-1 and the proinflammatory leukotriene LTB4 produced by omega-6 fatty acids.“ Artemis P. Simopoulos. Review Omega-3 Fatty Acids in Inflammation and Autoimmune Diseases. Journal of the American Collgee of Nutrition, Vol 21, No. 6, 495-505 (2002)

„In conclusion, supplementation of omega-3 fatty acids to a standard treatment with 5-ASA is a good choice for maintaining remission of pediatric CD.“ C. Romano, S. Cuuchiara, A. Barabino, V. Annese, C. Sferlazzas. Usefulness of omega-3 fatty acids supplementation in addition to mesalazine in maintaining remission in pediatric Crohn’s disease: A double blind, randomized, placebo-controlled study. World Gastroenterol 2005; 11(45): 7118-7121.

„Omega-3 fatty acids have antiinflammatory effects, suppress interleukin 1beta (IL-1beta), tumor necrosis factor-alpha (TNalpha) and interleukin-6 (IL-6), wheras omega-6 fatty acids do not.“ Simopoulos AP. Evolutionary aspects of diet, the omega 6/omega-3 ratio and genetic variation: nutritional implications for chronic diseases. Biomed Pharmacother. 2006 Nov; 60(9):502-7.